Permalänk

5 andra steg till en bättre hälsa

Hälsa är intressant och man kan ha olika synvinklar på det hela. Jag låter mig inspireras av dietisten som skriver utmärkta bloggar här på sidan för en egen reflexion.
Hälsa kan innefatta många olika saker. Hur man definierar hälsa kan variera. Jag tänker mig någon sorts helhetssyn över vad som kan få en (dvs mig själv) att må bättre. Eller sämre.

  1. Slå av teven, läs en bok: Jag kan inte leda det i bevis, men jag gissar att ungefär hälften av det som visas på olika tevekanaler mellan 19.00-23.00 vardagar kan leda till fysiska besvär för majoriteten människor. Högt blodtryck, tremor, andnöd, frånvaroattacker – den typen av fenomen skakar ibland min kropp när jag av oklar anledning ändå försöker mig på att kolla på ännu en ny dokusåpa. Istället kan man gå till sitt lokala bibliotek och läsa nästan hur mycket som helst om vad man vill. Gratis. Ibland lär man sig något nytt och intressant. Man kan bli klokare och få en bättre förståelse för andra människor av att läsa. Samtidigt som man blir klokare har man roligt och blir underhållen. Jag gissar däremot att man mycket sällan blir klokare av att se människor urinera i resväskor på Big Brother.
  2. Träna för att det är kul: Självklart. Träna gör livet bättre. Det vet ju alla. Det svåra är kanske att hitta någon träningsform man gillar och man kan tänka sig att hålla på med över en lång tid. Även om jag är helt övertygad om att alla människor kan hitta någon sorts träning de tycker är kul. Man får prova sig fram. Totalt 30 minuter per dag är rekommenderad miniminivå. Jag tror många fler än vad som är fallet idag skulle uppskatta att träna mot mer specifika mål. Att anmäla sig till motionstävlingar till exempel. De roligaste tävlingarna tycker jag själv är mindre arrangemang som vi har gott om runtomkring i närområdet. Höga Kusten Marathon, till exempel. Enormt bra tävling med flera olika distanser. Sista stora uppförsbacken ger garanterat en skön känsla av tillfredsställelse när man väl kommer i mål. Eller åtminstone en stund efter man kommit i mål; senast jag sprang där låg jag totalt utmattad i gräset 10 minuter. Underbart.
  3. Använd den kunskap man redan har: Ibland träffar jag en människor som förvirras av olika diettrender. Ena dagen ska man äta det ena, andra dagen ska man äta det andra. Kanske hoppar man i sin osäkerhet på någon mer eller mindre extrem diet som man får svårt att hålla sig till i längden. Ofta slår det mig är att många har ett bra hum om vad som är bra mat. Och om vad som är dålig. Alla vet egentligen att det inte är särskilt hälsosamt att regelbundet mula i sig smågodis och skölja ner med coca cola. Alla vet att det inte är bra att röka. ”Alla” vet att grönsaker bör ingå i en hälsosam kost. Det flesta av oss inser också att man inte klarar av en fullkomligt brutal asketdiet över någon längre tid. Frågan är vad vi gör av vår kunskap? Många skulle komma långt med att använda den kunskap man redan har. Givetvis är detta mycket svårare i praktiken än i teorin. Behöver man hjälp med stöttning, motivation eller liknande för att jobba med livsstilsfrågor är detta numer högt prioriterat på alla vårdcentraler i hela länet. Hjälp den vägen ska gå att få relativt lätt.
  4. Lyssna på musik: Det är möjligt att man kan leva och må bra utan musik. Men själv tvivlar jag en aning på detta. Världen råkar nu också vara så finurligt beskaffad att vi med hjälp av olika internettjänster hur enkelt som helst och till en billig peng kan lyssna på nästan vilken musik vi vill. När vi vill. Liksom fallet med träning och litteratur är jag totalt fullkomligt övertygad om att alla människor kan hitta någon sorts musik de gillar på t.ex. Spotify.
  5. Använd aldrig en laptop: Hela den här bloggposten har författats som ett försök att undantränga den plågsamma insikten om exakt hur mycket som försvunnit när hårddisken på vår laptop kraschade i förra veckan. Ett halvfärdigt bokmanus, ett helt års digitalbilder, hela min CD samling i digital form. Allt detta plus en hel del annat puts väck. Den enda gången detta jävulskap hänt mig är just med en laptop. Kommer undvika dylika tingestar framöver.

Om thomasblogg

Pappa, popnörd, pappskalle.

2 Responses to 5 andra steg till en bättre hälsa

  1. Hasse Ledin säger:

    Goddag! Ett jättetips som jag hittat i en ”hälsotidning” är att i deras annonser köpa olika natura medel för diverse åkommor , vilka skulle rent av göra oss yngre och friskare! Skulle inte det hjälpa finns annonser om spågummor/gubbar som kan titta i stjärnorna efter våra surt förvärvade penningar så vi får börja om från början. Börja om på nytt! Jag kommer inte ihåg namnet på tidningen, men det finns alternativa tips i P R O tidningen också! Ly y cka ti i ll !

  2. Hasse Ledin säger:

    Apropå laptop! Hur kan någon, av kvinna född ha hittat på ngt. dylikt? En skriver och en skriver och inte får vi någonsin ngt. svar inte!! Skulle vi ev tro att vi hade hittat vår tillkommande och så fort som möjligt skriva henne till och till vår stora saknad, aldrig från henne höra ett ord/ få en endaste liten kärleksförklaring,skulle det vara som ett större tomrum i rymden. Vi skulle rent av tro oss förflyttade till 1800-kallt när ett brev dröjde tre veckor från Oslo!! Jag kommer aldrig mer… Laptopen är icke bra! Laptopen ÄR inget att ha! Adjö-va?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>